Alt du trenger å vite om graviditet

Alt du trenger å vite om graviditet

Noen ting er uforanderlige når det kommer til graviditet, men det er ganske mange ting du har kontroll over, og du bør være proaktiv med å endre det du kan til det bedre. Følg rådene nedenfor for å hjelpe deg med å ta kontroll over svangerskapet.

Det er greit å hengi cravings, så lenge kostholdet ditt er sunt og balansert. Lystene dine oppstår av en bestemt årsak, og kroppen din kan trenge hva enn matvarene inneholder. Når du begynner å spise for to personer, bruker du mye mer av næringsstoffene og energien som kroppen din har lagret, så still lysten din!

Det er avgjørende at du slutter å røyke så snart du finner ut at du er gravid. Røyking øker risikoen for spontanaborter, dødfødsler og misdannelser hos babyen. Hvis du har vanskelig for å slutte, snakk med legen din om de forskjellige metodene du kan bruke for å hjelpe deg.

Prøv å ta prenatale vitaminer om natten. Selv om disse pillene er avgjørende for riktig vekst og utvikling av babyen din, kan de få noen mødre til å føle seg kvalme. Å ta dem før du legger deg eller med mat kan hjelpe kroppen din til å tilpasse seg effektene. Hvis du trenger å ta dem i løpet av dagen, prøv å tygge tyggegummi etterpå.

For å unngå magebesvær i begynnelsen av svangerskapet, spis små måltider. Du vil ha en liten mengde mat i magen til enhver tid, men ikke nok til at du føler deg syk. Maten du spiser bør være både fersk og lett. Grønnsaker og frisk frukt sammen med magert kjøtt vil gjøre deg riktig.

Pakk kofferten tidlig. Ikke vent til du er 37 uker eller senere med å endelig pakke sekken til sykehuset. Det er klart du vil at babyen din skal nå full svangerskap, men du vet aldri når noe kommer til å skje. Å ha vesken pakket vil gi deg trygghet i tilfelle det skulle oppstå en uventet hendelse.

Hvis du blir syk under graviditeten, er det viktig å snakke med legen din om hva du skal ta. Noen reseptfrie legemidler du tar uten å tenke på, kan gjøre stor skade på babyen din. Sjekk på nettet for å finne naturlige rettsmidler som vil bidra til å lindre kvalme, halsbrann eller til og med forstoppelse. Legen din kan også ha noen forslag for å hjelpe naturlig.

Hvis du har vanskeligheter med å bli gravid, sørg for at du besøker legen din og har han eller hennes kjøretester. Det er mange grunner til at du kanskje ikke er gravid, noen av dem kan behandles. Sørg også for at partneren din er testet, siden problemet kan være med ham eller sædcellene hans.

Hvis du opplever store mengder vaginale utflod under graviditeten, informer legen din. Du kan ha en infeksjon, som er vanlig, eller du kan lekke væske fra livmoren. Det er alltid best å la en lege bestemme årsaken for å forhindre skade på deg eller babyen din.

Hvis du planlegger å male babyens barnehage mens du er gravid, prøv å velge maling merket som «no-VOC» eller «low-VOC.» Denne forskjellen betyr at malingen vil frigjøre færre flyktige organiske forbindelser – som formaldehyd – i luften, noe som er bedre for både familiens helse og for miljøet.

Innse at «morgenkvalme» kan skje når som helst på dagen og sjekk med legen din om det virker veldig ille. De fleste nybakte foreldre påvirkes kun av morgenkvalme i første trimester av svangerskapet. Det er vanligvis et av de første tegnene som en kvinne tar opp for å indikere at hun kan være gravid. Hvis det hindrer deg i å holde ned mat, se legen din for ideer om hvordan du kan hjelpe.

Sørg for å få i deg nok folsyre under graviditeten. Folsyre er en viktig komponent for å redusere risikoen for nevrale defekter som spina bifida. Mange matvarer er beriket med folsyre, så hold øye med de som er på handleturene dine. Pass også på at prenatale vitaminer inkluderer folsyre.

Fortsett å trene, med mindre legen din ber deg slutte. Svømming, turgåing og trening med lav effekt kan være en fin måte å opprettholde et sunt hjerte og en sterk kjerne. Arbeidet og fødselen kan være mindre ubehagelig, da du vil ha mindre ryggsmerter.

For en sunn graviditet, begynn å ta prenatale vitaminer før du bestemmer deg for å bli gravid. Prenatale vitaminer er spesielt formulert for å støtte en voksende baby og inneholder mer essensielle vitaminer, som folsyre og jern. Du bør også vedta et sunt kosthold og treningsregime med lav effekt, for eksempel prenatal yoga.

Det er alltid viktig å spise sunt, men når du er gravid er det enda viktigere. For å holde svangerskapet i orden og for å få en sunn baby bør du spise en rekke matvarer fra hver av de anbefalte matvaregruppene og sørge for at kostholdet ditt er godt balansert.

Hvis du er gravid, ikke behandle akne med produkter som inneholder salisylsyre. Dette dyprensende produktet kan skade fosteret. Bruk mildere naturlige rensemidler for å behandle akne under svangerskapet.

Pass på at du får i deg tilstrekkelige mengder folsyre under graviditeten. En gravid kvinne trenger mye næringsstoffer å være sunn, men å ta nok folsyre bidrar til å holde ting som nevralrørsdefekter i sjakk. Allerede før du blir gravid, er det lurt å forberede kroppen ved å ta inn 400 milligram hver dag.

Hvis du begynner å innse at du får tilbakevendende halsbrann under graviditeten, legg merke til de tingene du gjør som kan være en utløsende faktor. Du kan starte med å sjekke hvor mye du spiser under et måltid samt når du spiser. Noe så enkelt som å spise eller drikke etter en viss tid om natten kan være utløseren.

Du trenger ikke bare la graviditet skje; som du har lest, er det en rekke områder der du kan kontrollere hva som skjer. Når du nærmer deg forfallsdatoen, er det mange forskjellige endringer som kan gjøres for å sikre en lykkeligere og sunnere mamma og baby.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.